12 Ocak 2007 Cuma

Khalil Gibran




Gecikme için özür dileyerek kısa bir özet vermeye çalışacağım sayfalara sığamayacak Cibran için... Yaklaşık 20 sene önce tanıştım eserleri ile ve çok sevdim..



.
Halil Cibran 1883 Lübnan doğumlu olup, sürgün edildiği ABD'de 1931 de, 48 yaşında dünyaya veda ediyor... Cibran'ı tek kelime ile tanımlamak mümkün değil çünkü aynı zamanda hepsi yani filozof, ozan, yazar, ressam ve insan...



*
"Zincirin en zayıf halkası kadar zayıf olduğu gibi, aynı zamanda en güçlü halkası kadar da güçlü olduğunu; insanları küçük çabalarının boyutlarına bakarak ölçmenin, okyanusun gücünü dalgalarının köpüklerine bakarak tahmin etmek olacağını söyler. Haksızlığa boyun eğmeyi rededer; bu doğrultuda en küçük çabayı değerli sayar. "



*
İnsanı okyanusa benzetir onun bir ve tek ulus ve ulusların kendini ulus sanan bölünmüş parçalar olduğunu görür. Maddeye tapma hastalığına savaş açar."



*
"The Voice of Master"da "ben kimim ve ne için varım" diye sorgular ve "gerçeği arayıp da onu insanlara açıklayan herkes acı çekmeye mahkumdur" der. (yaşadığı günlerde kitapları tehlikeli, ihtilalci ve gençleri zehirleyici bulunarak meydanlarda yakılmış, kendisi de Maonit Katolik kilisesi'nce aforoz edilmiş... ne ilginç değil mi, gerçek insan olmaya çalışmak, sorgulamak bazılarına tehlikeli geliyor :)




En önemli eserlerinden "Ermiş / The Prophet" ve onun devamı "Gezgin" ve ölümünden sonra yayınlanan son kitabı "Ermişin Bahçesi / The Garden of The Prophet" ta içlerinde olmak üzere 20 civarında eseri Türkçe'ye kazandırılmış.




Ve Khalil Gibran'ın sözleri ile bitirelim onu anmayı...
"Bir söz söylemeye geldim ve onu şimdi söyleyeceğim. Ama eğer ölüm engellerse beni, o söyleyecektir Yarın tarafından, çünkü Yarın Sonsuzluk'un kitabında hiçbir sır barınmaz. Yaşamaya geldim, sevgi'nin görkeminde ve Güzel'in ışıltısında; onlar ki yansımalarıdır Tanrı'nın. Buradayım yaşıyorum ve sürgün edilmem yaşam alanından, çünkü canlıdır sözüm ve ölünce de yaşatacaktır beni. Herkesin yanında ve herkesin uğrunda olmaya geldim ve bugün benim tek başıma yaptıklarım Yarın yankılanacaktır yığınlardan. Şimdi neler söylüyorsam tek yürekten, Yarın söylenecektir binlerce yürek tarafından. "



*
"Vardım
Ve varım
Sonuna dek varolacağım zamanın
Çünkü yoktur sonum benim."

3 yorum:

berrin dedi ki...

teşekkür ederim nilambara....
bu sene okuyacağım yazarlardan bir tanesi belli oldu...

Brajeshwari dedi ki...

Bende bayıldım bu yazıya.
Halil Cibran okurdum ama hakkında boyle bir bilgi edinme geregi duymamisim niyeyse...Onu okuyacagim bende hemen...yarın soyledikleri binlerce yurek tarafından söylenen adam'ı tanımak isterim..

Dengede Reiki dedi ki...

Nilambaracigim,

Halil Cibran'la ilk tanismam sevgili Murali'nin Bhagavat Gita dersinde olmustu. Essiz bilgiler yaymis dunyaya..Verdigin bigiler icin cok tesekkur ederim:))